http://inthepicturecommunicatie.nl/uploads/images/headers/In-The-Picture-Crisismanagement-Header-Producten.jpg

Lookback op een geweldige crisiscommunicatie training van Nici Marx

Op wat een inspirerende en boeiende dag kunnen wij terugkijken naar aanleiding van de crisiscommunicatie-workshop die Nici Marx gisteren voor een aantal opdrachtgevers en relaties van In the Picture heeft gegeven.

De doelstelling voor deze dag was voor alle deelnemers een huiselijke sfeer neerzetten, exclusiviteit en vooral ook veel praktische handreikingen meegeven (zoals dit altijd bij ons hoog in ‘t vaandel staat). En we zijn er trots op, dat dit zo goed gelukt is. Deze training is uniek, juist door de kleine setting, het geringe aantal deelnemers en de op maat gemaakte scenario's per deelnemer.

Met name deze op maat (lees op organisatie en functie) geschreven scenario's zorgde ervoor dat iedereen thuis was in de materie. De deelnemers konden zich juist hierdoor goed inleven in de geënsceneerde situaties, wat het makkelijker maakte om een goede communicatiestrategie te ontwikkelen. En dan wel een strategie, die voor zowel een persverklaring, woordvoering als op de social-media kan worden toegepast.

Het ochtendprogramma bestond uit het leren van de Objective-Keymessage techniek, hoe deze toe te passen en dat deze op elk onderdeel van communicatie ingezet kan worden. Ook kwamen de "Moeilijke vragen van de journalisten" aan bod. Met een algemeen voorbeeld scenario kon de theorie gelijk in de praktijk worden gebracht. Daarna ging het programma meer de diepte in, met de ‘eigen’ scenario's. Vooral gericht op de toepassing; eerst op papier en in de middag afgestemd op de sociale media en daarna daadwerkelijk voor de camera, hetgeen een paar prachtige staaltjes woordvoering teweeg bracht. We zagen een enorme stijgende lijn in kennis ontstaan, maar vooral ook in zekerheid en zelfvertrouwen.

Iedere deelnemer heeft er op deze dag iets uit weten te halen, waar ze absoluut mee verder kunnen. Zoals Koen (opgeleid als journalist, maar wilde nu graag eens aan de andere kant staan), die het inzicht kreeg in de agenda van de woordvoerder. Of Joop (Business Continuity Specialist) die uitblonk in empathie. Onder de indruk waren we van Rianne, zij liet een enorm stijgende lijn in zelfvertrouwen zien voor de camera. Geraldine kon zich eveneens enorm goed inleven in de situaties van het scenario en dit prachtig verwoorden, we hingen aan haar lippen. Eileen; als je iemand nodig hebt om te overtuigen, dan is zij jouw vrouw. Caroline, prachtig om te zien hoe de on-line techniek (recht in de camera kijken) voor haar overtuigend goed werkte. En Michael verraste zichzelf door te ontdekken hoe goed hij het eigenlijk deed. Stuk voor stuk prachtige, unieke ervaringen voor iedereen!

“Wat een ongelooflijke hoop ervaring straalt Nici Marx uit! Geweldig om daar mee te mogen werken!”

In onze trainingen benadrukken we dat, binnen crisismanagement, alles maar dan ook echt alles direct gerelateerd is aan communicatie. En juist die communicatie maakt het veelal zo moeilijk, we zien regelmatig dat deze tekort schiet. De meeste organisaties focussen zich op de communicatie van de organisatie. Wil je echter succesvol uit een crisis komen, dient de focus allereerst op de organisatie van de communicatie te liggen. En dát was nu ook precies de invalshoek die Nici in haar programma naar voren bracht. Glashelder nam zij de deelnemers mee, op de route hoe je de communicatie moet organiseren en wat het effect daarvan is.

“Was ook geweldig, dat er specifiek voor iedere deelnemer een eigen scenario geschreven was.”

Vanwege de enthousiaste reacties van de deelnemers over het programma en de bijzondere locatie (een super fraai geoutilleerde woon-/vergaderboot De Bartmanzboot op de Vecht in Loenen, met een geweldige gastheer) hebben wij de intentie deze workshop onder leiding van Nici Marx tweemaal per jaar te gaan organiseren.

Nici heeft ons laten weten een heerlijke dag te hebben gehad. Ze heeft genoten van de inzet en de bereidheid tot hard werken van alle deelnemers. Ze komt dan ook graag terug.

Als afsluiter staan hieronder alle foto's van de dag.

 

Michiel Kuethe - CEO In the Picture BV

Jacob van 't Slot - Crisismanager

Sandra de Bruijn - Crisismanager Communicatie

 

Michael Crooymans over de training: "Door de inzet van een om maat geschreven scenario en een top reporter was het realiteitsgehalte hoog waardoor er optimaal geleerd kon worden – temeer door de geweldige feedback en tips van Nici."

Joop Franke over de training:"Bijzonder hoe iedereen boven zichzelf uitsteeg! Maandag 19 september 2016 heb ik, op uitnodiging van In the Picture, een crisiscommunicatietraining gevolgd onder leiding van Nici Marx. Een dag die ik niet snel zal vergeten. We mochten een kijkje nemen in het werk van een internationaal befaamde journaliste, gespecialiseerd op crisiscommunicatie. Na een relatief korte theoretische inleiding was het tijd om één en ander in de praktijk toe te passen. Dus geïnterviewd worden door Nici Marx, hetgeen op beeld werd opgenomen en later door Nici werd geëvalueerd. Op basis daarvan kreeg je een aantal leerpunten aangereikt, waar je in een tweede interview je voordeel mee kon doen. Ondanks dat het interview in het Engels was, viel het met reuze mee om haar vragen te beantwoorden. Opvallend was ook om te ervaren hoe snel je kunt leren van de tips die Nici gaf. Ook bij de andere deelnemers zag ik hetzelfde effect. Het was ronduit bijzonder hoe iedereen boven zichzelf uitsteeg. Al jaren is mij duidelijk dat crisiscommunicatie echt een specifiek vak is en deze dag maakte het nog een keer extra duidelijk. Ik zou echt een ieder, die in haar of zijn organisatie verantwoordelijk is voor de crisiscommunicatie willen aanraden, om te kijken of ze ook echt voorbereid zijn op crisiscommunicatie. In ieder geval zal ik deze training niet snel vergeten!” - Joop Franke, (Hon) FBCI AT