http://inthepicturecommunicatie.nl/uploads/images/headers/In-The-Picture-Crisismanagement-Blog-1852x120.jpg

Blog

Wij van In the Picture delen graag onze mening, standpunt of opinie. Onze trainers staan erom bekend dat ze geen blad voor de mond nemen, geen roze wolken voorschotelen en zeggen waar het op staat. Tenslotte wordt u tijdens een crisis ook niet gespaard.

En omdat wij graag onze mening verkondigen, onszelf best wel op de zeepkist durven te vertonen, pennen we ook wel eens wat van die gedachten op papier. Hieronder een bloemlezing. Zonder auteurscorrecties dus  like, share of voedt ons gerust!


Het Alfa-college in Hoogeveen beoogde, naast de jaarlijkse ontruimingsoefening in het kader van BHV, medio juni een crisisoefening rond een school-shooting na te bootsen. Vanuit de eigen opleiding Openbare Orde en Veiligheid hadden MBO-studenten in samenwerking met de politie de oefening voorbereid. Juist omdat het de eerste keer was, dat een ‘school-shooting incident’ waarheidsgetrouw werd nagebootst, werden zowel de studenten, hun ouders als de medewerkers op voorhand via een brief door de regio-directeur geïnformeerd. En toen sloeg de vlam in de pan! 

In de post-bachelor Crisis & Social Media zijn we door middel van Discoursanalyse dieper ingegaan op gedrag op social media. Welke woorden gebruiken mensen om op te roepen tot mobilisatie of om geruchtvorming te laten ontstaan of in stand te houden? Voor deze cursus moest ik een kort blog schrijven met een casus.

Op wat een inspirerende en boeiende dag kunnen wij terugkijken naar aanleiding van de crisiscommunicatie-workshop die Nici Marx gisteren voor een aantal opdrachtgevers en relaties van In the Picture heeft gegeven.

In de afgelopen drie maanden hebben we een succesvol project afgerond met een van onze opdrachtgevers, het UWV. Voor ons was dit een uniek project, omdat we niet alleen het UWV trainde, maar ook hun 2 belangrijkste leveranciers, IBM en KPN. Lees hieronder het artikel wat er in de interne krant van het UWV is geschreven over dit succesvolle traject.

Echt gebeurd vandaag! Zijn we met ons team bij één van onze opdrachtgevers in Amsterdam een training aan het geven op de 23e verdieping van hun Hoofdkantoor, gebeurd er het volgende...
Wat wij vooral leuk vinden, is het delen van kennis. Zo hoefde ik er ook niet lang over na te denken, toen ik door de Business Continuity Academy in Woerden gevraagd werd de opleiding Certified Crisis Management Professional te ontwikkelen en te geven. Deze opleiding vind al een aantal jaar plaats en meer dan ooit wordt het mij telkens duidelijk dat leren vooraf gaat aan effectief simu-leren!
‘Be aware of’ is in 2011 de paraplu geworden waaronder In the Picture een aantal activiteiten samenbrengt. En ook dit (b)LOGBOEKJE valt onder die noemer. De naam is al enkele jaren geleden ontstaan bij het ontwikkelen van een bewustwordingsprogramma. Wat op stal staat, is niet altijd oud en versleten; reden voor ons om hier nieuw leven in te blazen en het in de komende jaren tot een onlosmakelijk deel van onze organisatie te maken. Vlak na de zomer zijn we hiermee begonnen in de vorm van een digitaal klantspecifiek informatiebulletin, dat een succesvolle introductie kende.

Enkele jaren geleden werd ons gevraagd een campagne te ontwikkelen ter verhoging van het risicobewustzijn binnen een grote organisatie. In een van de eerste blogs van dit jaar heb ik reeds aangegeven dat een effectief bewustwordingsprogramma naar mijn mening een uitgebalanceerde mix dient te zijn van positieve emotionele aspecten en rationele argumenten. Dit te ontwikkelen is best een complex proces. Via mijn LinkedIn-account kun je een whitepaper downloaden over de theorie achter dit proces. Dit blog wil ik wijden aan mijn grote vriend Dis, de vrolijke hoofdrolspeler van het awareness-programma ‘Be aware of Dis!’

Alleen al door de titel werd ik geïntrigeerd. ‘Drie minuten’, een begin december verschenen boekje, geschreven door waarnemend burgemeester van Alphen aan den Rijn, Bas Eenhoorn, over het drama van 9 april. Drie minuten ... meer tijd had de 24-jarige Tristan van der Vlis op die zwarte zaterdag niet nodig om dood en verderf te zaaien in winkelcentrum Ridderhof. Naar de stellige overtuiging van Eenhoorn moet communicatie veel meer gewicht krijgen bij crisisbeheersing. Het is niet zomaar een onderdeel ervan, maar het meest essentiële. Minimaal elk jaar een dag op cursus, beveelt hij aan!
De directie van het inmiddels failliete Chemie-Pack in Moerdijk weet er inmiddels alles van. Een van hun medewerkers probeerde op 5 januari een vastgevroren membraanpomp te ontdooien met een gasbrander. Een restpartij brandbaar xyleen vatte daarbij vlam en de gevolgen staan nog vers in ons geheugen ‘gebrand’. Niet de betreffende medewerker werd voor de rechter gedaagd, maar wél de directie. Volgens het OM negeerde en minachtte Chemie-Pack de veiligheidsvoorschriften. Wat de medewerker deed, paste binnen de bedrijfscultuur. Voor die situatie zijn de leidinggevenden verantwoordelijk. Uitspraak voorjaar 2012.
Nee, nee, nee, ... ik wil niet schrijven over de kredietcrisis, de economische, financiële, de eurocrisis of welke andere crisis dan ook. Ik kan geen krant of tijdschrift meer openslaan, geen televisie of radio aanzetten, geen nieuwssite openen, zonder te worden geconfronteerd met ‘de’ crisis. Heeft u dat zo langzamerhand ook, zo’n soort chronische en ziekmakende crisismoeheid? Om mijn energie-level, zonder vitaminepreparaten en méér beweging, wat op te vijzelen, richt ik mij daarom op de vraag: wat is nu crisis? Weet u waarom ik daar vrolijk van word? Omdat crisis perspectief biedt!
Ik was door de Business Continuity Academy gevraagd om afgelopen donderdag een voordracht te houden over de invloed van Het Nieuwe Werken (HNW) op Business Continuity Management (BCM). Ruim 50 deelnemers hadden zich voor deze thema- en netwerkbijeenkomst, die gehouden werd in het Recovery Center van HP in Gouda, ingeschreven.
"Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid zijn bezig met een onstuitbare opmars in het bedrijfsleven. De ervaring leert, dat hoe integraler een bedrijf met de P’s van People, Planet en Profit aan de slag gaat, hoe beter de resultaten zijn", aldus Willem Lageweg, directeur MVO Nederland, in een bijlage over Corporate Social Responsibility.
Hebben we al jaren bij Esso een tijger in onze tank gestopt, liggen bij Amerikaanse wetenschappers nu krokodillen onder vuur. Op hun tomeloze jacht naar alternatieven voor fossiele brandstoffen, hebben onderzoekers van de Universiteit van Louisiana een nóg groenere oplossing voor biobrandstof ontwikkeld: alligatorvet. Ziet u het al voor u: ‘Mijn leasebakkie rijdt het lekkerst op La Coste loodvrij!’
Werelddierendag. Paginagroot, het artikel over de te adopteren honden die in Spanje met smart op een nieuw baasje wachten. De Telegraaf en Transavia strijken loyaal hun hand over hun commerciële hart met het openen van een luchtbrug om ca. 200 honden uit een overvol Spaans asiel over te vliegen naar Nederland. Enige voorwaarde is dat Henk en Ingrid voor deze Spaanse snuitjes vallen.

Pagina 1 van 3  >  >>