http://inthepicturecommunicatie.nl/uploads/images/headers/In-The-Picture-Crisismanagement-Blog-1852x120.jpg

Blog

Drie minuten

Alleen al door de titel werd ik geïntrigeerd. ‘Drie minuten’, een begin december verschenen boekje, geschreven door waarnemend burgemeester van Alphen aan den Rijn, Bas Eenhoorn, over het drama van 9 april. Drie minuten ... meer tijd had de 24-jarige Tristan van der Vlis op die zwarte zaterdag niet nodig om dood en verderf te zaaien in winkelcentrum Ridderhof. Naar de stellige overtuiging van Eenhoorn moet communicatie veel meer gewicht krijgen bij crisisbeheersing. Het is niet zomaar een onderdeel ervan, maar het meest essentiële. Minimaal elk jaar een dag op cursus, beveelt hij aan!

Naar voorbeeld van Giuliani
Waar de burgemeester van Moerdijk op 5 januari hopeloos faalde, verwierf zijn ambtsgenoot in Alphen op 9 april een soort heldenstatus. Eerst empathie tonen, vervolgens laten merken dat je alles onder controle hebt en daarbij een stukje optimisme uitstralen, was de methode waarmee de voormalig burgemeester van Schiermonnikoog en Voorburg zichzelf op de persconferentie in de picture plaatste. Naar voorbeeld, zoals Rudy Giuliani dat op 9/11 in New York deed, gaf Eenhoorn later aan.

Training vereist meer aandacht
Als belangrijk aandachtspunt beschrijft hij in zijn boek, dat een crisisteam de crisiscommunicatie centraal moet stellen. Heb juist op zo’n moment het vermogen om naar buiten te blijven kijken. Als team zit je met elkaar in een zaaltje en ontvang je een overload aan informatie, aan de hand waarvan je beslissingen moet nemen. Je ontwikkelt echter snel een tunnelvisie. Houd daarom goed contact met de buitenwereld. Probeer te begrijpen wat er in mensen die zo’n drama meemaken op zo’n moment omgaat. En wat ze van jou als hulpverlener en burgemeester verwachten. Elke burgemeester moet regelmatig op dit soort zaken worden getraind en moet ook onder professionele begeleiding oefenen in het geven van interviews en persconferenties. Dit vereist nog aanzienlijk meer aandacht!

Te gek voor woorden
Ronduit kritisch was Eenhoorn over de rol die ziekenhuizen speelden rond het drama. Het was voor het crisisteam onduidelijk in welke ziekenhuizen slachtoffers lagen. De ziekenhuizen beriepen zich op de privacy van hun patiënten en wilden geen mededelingen doen. Familieleden bleven daardoor veel te lang in het ongewisse. Eigenlijk te gek voor woorden in zo’n situatie, stelt de burgemeester.

Vooral mensenwerk
Daarnaast benadrukt Eenhoorn het grote belang van de nazorg. "Dit was heftig en vroeg heel veel aandacht en energie." In die nafase wordt duidelijk dat crisismanagement eerst en vooral mensenwerk is, met alle gevoeligheden die daarbij horen. Crisismanagement als rouwmanagement en emotiemanagement, waarbij iedereen ruimte moet krijgen voor zijn eigen verwerking.

"De impact van zo’n drama is immens. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik er nog aan denk!"