http://inthepicturecommunicatie.nl/uploads/images/headers/In-The-Picture-Crisismanagement-Blog-1852x120.jpg

Blog

Het Nieuwe … Crisismanagement!

Als je tegenwoordig ergens Het Nieuwe ... voorzet, ben je blijkbaar helemaal hot en in the picture. Vanuit onze bedrijfsnaam kunnen wij dan natuurlijk niet achterblijven. Laatst zag ik een bus langsrijden, waar op de achterkant stond: ‘Het Nieuwe Reizen’. Glimlachend zag ik voor me hoe iemand of wellicht een werkgroep bij Syntus creatief had zitten broeden totdat het bevrijdende Eureka klonk: ‘Het Nieuwe Reizen’. De hype rond Het Nieuwe Werken werkt zo aanstekelijk, dat ik daarom bij deze ... Het Nieuwe Crisismanagement introduceer!

Specialistisch vak
Gezien mijn wat cynische ondertoon in bovenstaande introductie denkt u misschien dat ik een dolletje maak. Niets is minder waar! Dagelijks zie ik groei en veranderingen in ons vakgebied ontstaan. Nu zit de wind ons ook wel mee. We tuimelen immers van de ene crisis in de andere en reputaties verdampen tegenwoordig net zo snel als de waarde van menig aandeel. Het leidt ertoe dat crisismanagement steeds hoger op de bestuurlijke agenda komt te staan en ook meer en meer als een complex, dynamisch en veelomvattend vak wordt gezien.

Kennis staat voorop
Afgelopen week mocht ik weer de aftrap geven voor een serie kennisgerichte workshops bij een grote opdrachtgever die eerst dit vak goed wil leren, alvorens in simulatieoefeningen de opgedane kennis toe te passen. Deze beweging zie ik hand over hand toenemen; eerst kennis opdoen en daarna pas simulaties organiseren. Nou is het ook een feit, dat door recente gebeurtenissen veel nieuwe kennis en ervaring worden opgedaan en grootschalige veranderingen plaatsvinden.

Kracht van sociale media
Een voorbeeld. Iedere avond spatten vóór, tijdens en na het Journaal de beelden van grote mensenmassa’s van het scherm. Of het nu Tripoli is, of een voor mij meestal onbekende stad in Syrië, iedere keer zie ik met de smartphone gemaakte beelden van tegen het bewind protesterende grote menigten. Tienduizenden mensen die via de sociale media op de been zijn gebracht. De kracht en impact van deze media zijn immens, maar helaas soms ook de gevaren hiervan.

Webcare-teams
Had je tot voor enkele jaren geleden nog één tot twee medewerkers nodig om tijdens een crisis de media te ‘monitoren’, nu ontkom je niet meer aan het inzetten van hele webcare-teams. Evenmin ontkom je niet meer aan een heel gericht in- en extern beleid rond de sociale media. Voor de meeste organisaties zijn dit nog ontwikkelingen die in de kinderschoenen staan. De ‘tools & tricks’ voor volwaardig crisismanagement en volwaardige crisiscommunicatie ontwikkelen zich in hoog tempo. En ... onomkeerbaar!

Ontwikkelingen die pleiten voor concrete invulling van ... Het Nieuwe Crisismanagement. En waarom zou je als eerste, dan direct ook niet de beste zijn!

Ahum ...